26.4.11

Bahasa jiwa bangsa

Pada satu malam, sedang aku membaca surat khabar Profane Existence, satu mesej pesanan ringkas hadir tanpa diundang.

Aku lihat nama yang terpapar di skrin.

Anak murid.

Mesejnya begini;

"En, sok en adew k0l bapeww, kitOwang nak jupeww lew, nk st0ry2 sal prjek skit, x tau nk wat cm new lew, lau nk jpew nak kt new"..

Aku balas;
"Apa awak mengarut ni? sepatah haram saya tak faham, awak pakai bahasa apa? C++? java? Cobol? Pascal? banyak benar syntax error, hantar balik mesej awak."

Dia balas (15 minit kemudian);
"Maaf Encik, kami nk tnya, esok boleh jumpa tak? nak bincang pasal projek, boleh jumpa bila n kat mana?"

Aku balas balik;
"Jumpa saya 1/2 jam lepas pukul 5 ptg di makmal RK1"

Dia balas semula;
"hah? kol berapa tu?"

Aku balas balik;
"pukul 5 setengah lah, dan lain kali jangan bagi bahasa yang saya tak faham macam tadi, ringkasan tak apa."

Dia balas semula;
"Baik encik, maaf..huhuhu"
.
.
.
.
.

Esok, pukul 5.25 ptg;

"En, kitowang dah de kt mkml ni, klas bis awl td, blh jpew skang kew, kitowang tngu kt dpn ni jew...."

PANG!!!!!!

Casing ke utara, bateri ke selatan, keypad entah ke mana...

"Adoi, nak kena beli telefon bimbit yang cuit-cuit skrin jugak nih, takyah pakai keypad macam sekarang ni, tiap kali kena baling asyik hilang je.."


5 comments:

Dr. Bentara said...

hahahaha

fieqa kamarulzaman said...

haha..sabar yer en.saiful..2 budak2 skrg..xtahu nk bezakan msg pd kwn atau lect..hee..saya dulu..bg salam full.."assalamualaikum"..kira mmg msg guna bahasa baku la..kalau tidak..mau kene sound dgn pn.ajisa..hee.=)

Sireh said...

haha..dorg ingt text ngn bf/gf masing2 ke?sia2 je enset kne smackdown..pkai public je lpas neh..hik3..

p/s : makmal RK1;meja penuh dgn hasil grafiti kreatip nak muda..hehehe..

Ila Adilah said...

hahaha biasa leww nak trend kene lew ikut rentak owang mudew hhahahahha. sat g ko lempar lew komputer sebab aku send comment niew hahaha

PC kOKak™ said...

best entri ni. aku pun bosan dgn budak skrg msg cam sial...