18.2.11

Ruang lingkup Death Metal

Jika bicara tentang muzik keras, yang bersusur galur dari muzik blues, rock, metal dan genre-genre lainnya, tidak boleh tidak, lirik adalah salah satu pekara yang akan dilihat, dikaji dan dihayati.

Buku kisah seram misalnya, mengandungi bait-bait kata yang menceritakan jalan cerita sesuatu kisah, menjadi medium antara penulis yang mengarang dan pembaca yang membaca.

Begitu juga halnya dengan muzik-muzik keras ini. Sama juga kisahnya dengan buku yang dikarang, cuma medium persembahannya adalah bait-bait kata yang lebih ringkas dan juga muzik yang mengiringi bai-bait tersebut. Jalan ceritanya kemungkinan lebih kompleks dari sebuah buku.

Mengkhususkan kepada muzik (musick?) Death Metal, secara amnya, lirik-lirik Death Metal ini adalah berkisar kepada pengalaman manusia itu sendiri, sama ada secara sedar, atau berkhayal. Lirik-lirik ini pula kebanyakannya adalah mengenai perkara-perkara yang manusia biasa tidak berani untuk menyentuhnya. Contohnya seperti kematian itu sendiri, pembunuhan kejam bersiri dan motivasinya, kemurungan, penyakit dan sebagainya. Isu politik, agama dan dan sejarah peradaban manusia juga menjadi tema kepada lirik-lirik muzik Death Metal.

Tetapi, ada juga masanya penggiat dan peminat muzik ini menggunakan lirik yang lebih santai, cerita-cerita perasaan kasih, sayang dan cinta sebagai tema utama. Tak percaya? Lihat video di bawah:







kan aku dah cakap... kahkahkahkah.......

0 comments: